Hvorfor skulle jeg dog begynde at spille skak?

Skak er et fantastisk spil, når du lærer det bedre at kende. Du kan spille smukke ofre, lave kombinationer og du kan opleve en stor tilfredsstillelse ved at vinde over din modstander. Uanset resultatet af et spil er det altid hyggeligt bagefter at gennemgå spillet sammen. Denne udveksling af tanker og ideer er herlig social og den læring man får kan desuden bruges i senere spil.

Men er det ikke svært at lære, og så er der al den teori?

Nej, at lære reglerne kan gøres på meget kort tid, faktisk tager det kun 1 time. Efter at have lært de grundlæggende regler, findes der masser af undervisning m.m. på nettet du kan udforske. Det er også muligt at spille skak på nettet, så uanset hvilket niveau du er på, kan du finde en modstander du kan spille lige op med. Det allersjoveste er dog at spille i en klub, hvor du sidder og spiller lige over for din modstander eller får undervisning sammen med klubkammeraterne. Bliver du mere ambitiøs er der også meget litteratur, som henvender sig både til nybegynderen og den mere øvede.

Så er der noget med åbninger, midtspil og slutspil, er det ikke svært og meget tidskrævende?

Som udgangspunkt behøver du ikke at kunne åbningsteori m.m., kender du blot reglerne er du klar til at spille. Men du vil sandsynligvis snart gerne lære mere, og så er det en god idé at sætte sig ind i hvordan man starter/åbner spillet Du kan vælge åbninger, der passer til dig og din stil. Hvis du er træt af at skulle lære en masse teori, kan du blot koncentrere dig om en enkelt åbning, du bestemmer helt selv.

Men det tager så lang tid, gør det ikke?

Nej, det behøver det bestemt ikke. Der er en lang række tidsgrænser, som du kan spille skak til. For at styre tiden bruges et skakur. Skakuret sikrer at begge spillere får lige lang betænkningstid. Hvis du f.eks. vil spille et hurtigt spil, er der noget der hedder lyn skak, der kan vare ganske få minutter. Men hvis du ønsker længere spil er det også muligt, nogle spil kan tage flere timer.

Men hvad giver skak mig, som vil være nyttig på andre områder?

Det styrker og træner din koncentrationsevne og du lærer at følge nogle fastlagte regler. Du får muligheden for fordybelse og muligheden for at forbedre og øge din kreativitet. En del af spillet er også at kunne planlægge og se nogle træk frem. Alle disse ting kan du bruge både i skolen, under uddannelse eller i arbejdslivet.

Hvorfor skal jeg vælge Syddjurs Skakklub?

Det er en hyggelig og velfungerende klub, hvor man kan mødes 1-2 gange om ugen.

Skakundervisning - klubben arrangerer en række undervisnings- og træningsarrangementer.

Skoleskak. Der er et tæt samarbejde mellem Hornslet Skoleskak og Syddjurs Skakklub.

Skak i dagtimerne, hver torsdag formiddag er det muligt at spille i klubben.

Et stærkt turneringsprogram, hvor du både kan deltage i holdskak og individuelle turneringer.

Hvad gør jeg nu hvis jeg vil i gang?

Du møder op i klubben på Områdecenteret Rosengården, cafeen på Tingvej 22 i Hornslet.

Vi spiller stort set hver mandag fra kl. 19.00 hele året.

Fra september til marts er det også muligt at spille i dagtimerne om torsdagen.

Du vil uden tvivl passe ind i Syddjurs Skakklub,  da vores medlemmer er af begge køn, i alderen < 10 år til > 80 år og styrkemæssigt er vi fra helt nybegyndere til erfarne mesterspillere.

Så kig forbi !